Oto Jurnečka

Pojďme navštívit Halíka

9. 07. 2017 15:02:29
Nemyslel jsem že je to ještě možné, ale Tomáš Halík mě zase jednou něčím upoutal. Ve své řeči v rámci festivalu Smetanova Litomyšl, řekl zásadní a nevídanou věc, která by neměla uniknout pozornosti.

Řekl: „Před rokem tady jeden muž středního věku přicházel ke svatému přijímání. Až v poslední chvíli jsem si všiml, že má na klopě placku s přeškrtnutým minaretem „Islám tady nechceme“. Hlásí se tím k hnutí pana Konvičky, Okamury a těchto lidí. Kdybych si toho včas všiml, svaté přijímání bych mu nepodal, protože není možné, aby ti, kteří se hlásí k ideologii nenávisti, přistupovali ke stolu Páně.

------------------------

Nejsem zběhlý v kanonickém právu, ale mám silné pochybnosti, že je na knězi, aby soudil lidi kteří přijdou ke svatému přijímání, natož aby svévolně rozhodoval komu ho podá a komu ne, podle toho zda se mu líbí nebo nelíbí jeho politické přesvědčení.

Vím z vyprávění, že na Slovensku během let komunizmu nebylo výjimečné, když lidé šli ze schůze partaje rovnou na mši svatou. Odmítl by tehdy Halík podat těmto lidem hostii? S tím že se jako komunisté hlásí k ideologii nenávisti?

Snad by si Halík měl na kostel kde slouží mši pověsit ceduli: „Vstup povolen pouze členům KDU-ČSL, TOP09, a Sobotkovu křídlu ČSSD. Ostatní nejsou vítáni, neboť jejich srdce jsou zkažená, protože se hlásí k ideologii nenávisti“.

Ale vážně. Je úlohou kněze kádrovat farníky a rozhodovat kdo má a kdo nemá právo přijmout svátost? Podle mě rozhodně nikoliv. To je v kompetenci pouze Boha.

Problém je v tom, že Halík postupem času mezi sebou a Bohem přestal rozlišovat. Myslí si nejspíš, že vidí do srdcí lidí, že je tak nějak vyselektuje sám, že může za Boha zaskočit.

------------------------

Halíkovi není nic do toho jaké jsou moje politické názory. Dokonce i kdyby měl pravdu a moje srdce bylo plné nenávisti, i pokud bych byl vrah, zloděj, nebo násilník, jeho úlohou je podat mi svátost pokud jsem pokřtěný katolík a slušně si pro ni přijdu.

Doporučuje se ke svatému přijímání chodit „očištěn“, což obvykle znamená to, že se aktér před tím vyzpovídá. Pokud se ale člověk cítí být bez hříchu, jde k přijímání i bez zpovědi. A kněz to akceptuje, protože ví, že do srdcí lidí nevidí, že soudit je není jeho kompetencí, natož aby jim na základě svých soudů odpíral svátosti. Pouze člověk zatížený obrovskou pýchou si může myslet, že si něco takového může dovolit.

Tak mě napadl takový aktivistický kousek. Kdyby se mi přihlásilo ještě pár lidí, myslím že bychom mohli pátera Halíka navštívit na jím vedené mši svaté. Připneme si placku s přeškrtnutou mešitou, v pravý čas se postavíme do fronty na hostii a uvidíme, zda nás Halík odmítne. Pokud ano, zeptám se „Proč?“ On odpoví že jako vyznavač ideologie nenávisti nemám nárok. Já mu odpovím, že hodnotit mé srdce není jeho úlohou. A že to umí jenom Bůh. A zeptám se: „Jste Bůh pane Halíku?“

A pak v klidu odejdu. A za mnou další s plackou dle svého výběru. Vše samozřejmě natáčeno kamerou. Záznam této svévole pak zveřejnit. Možná by pak Halíkovi jeho nadřízení ukázali kde je jeho místo a dali mu pocítit, že Bohem opravdu, ale opravdu není.

------------------------

Pojmy pro lidi mimo prostředí:

zpověď – vyznání se z hříchů ve zpovědnici

hostie – nekvašený chléb (oplatka), rituálně proměňovaná v tělo Kristovo

svaté přijímání – část mše, při které se požívá (přijímá) posvěcený chléb (ona oplatka)

svátosti – křest, biřmování, svaté přijímání, atd...

------------------------

Moc bych se přimlouval, aby se případná debata nezvrhla v hádku zda náboženství ano, nebo ne. Prostě je tu, někdo věří, někdo ne. Každého věc. Článek ale poukazuje na to, že pýcha jednoho konkrétního kněze vyrostla do takových rozměrů, že si dovoluje zneužívat svoje postavení, aby potrestal věřící kteří mají jiné politické postoje než má on. Neslyšel jsem dosud o ničem podobném.

------------------------

article_photo

Autor: Oto Jurnečka | karma: 44.55 | přečteno: 3813 ×
Poslední články autora